Glykeeminen indeksi – oikea ruokavalion verensokerin hallintaan

Glykeeminen indeksi (GI) on tapa mitata hiilihydraatteja sen perusteella, miten nopeasti ja miten pitkään ne vaikuttavat verensokeritasoon.

Elintarvike, jonka glykeeminen indeksi on pieni, sulaa hitaammin ja nostaa siten verensokeria hitaammin. Vastaavasti elintarvike, jonka glykeeminen indeksi on suuri, nostaa verensokeritasoa nopeasti.

Valitse elintarvikkeita, joiden GI on pieni, jolloin verensokerin vaihtelut tasoittuvat. GI määritellään laskemalla, miten 50 grammaa tietyn elintarvikkeen hiilihydraatteja vaikuttaa verensokeriin kahden tunnin kuluttua aterian syömisestä. Viitteenä käytetään valkoista leipää, jona GI-arvo on 100.

Miten koostetaan terveellinen ruokavalio, jonka GI on matala?

Seuraavassa on muutamia vinkkejä, joiden avulla voit muuttaa ruokavaliotasi niin, että sen glykeeminen indeksi on pienempi.

  • Valitse runsasproteiinista pastaa tai täysjyväpastaa ja vältä perunamuusia, ranskalaisia perunoita ja pikariisiä
  • Syö täysjyväleipää tai hapanjuureen leivottua leipää. Vältä valkoisesta vehnästä leivottua leipää.
  • Kokeile vaihteeksi kvinoaa tai bulguria
  • Lisää ruokavalioosi mahdollisimman paljon vihanneksia, kuten raakoja porkkanoita, parsakaalia, kukkakaalia ja tomaatteja. Vältä vihanneksia, joiden GI on kohtalainen tai suuri, kuten punajuuria ja kurpitsaa
  • Monien – mutta ei kaikkien – hedelmien GI on pieni, esimerkiksi kirsikan, greipin, persikan ja omenan. Vältä hedelmiä, joiden GI on suuri, kuten vesimelonia, ananasta ja ylikypsiä banaaneja
  • Jos syöt mielelläsi välipaloja, valitse välipalaksi maapähkinöitä, saksanpähkinöitä, maissilastuja tai palanen tummaa suklaata. Vältä välipaloja, joiden GI on suuri, kuten riisikakkuja, näkkileipää ja popcornia
  • Lisää aamupalaasi puuroja, sokeroimatonta mysliä ja kuitupitoisia hiutaleita. Vältä maissihiutaleiden sekä sokeroitujen murojen ja myslien kaltaisia aamupaloja.

Miten Betavivo auttaa?

Betavivo-kuitu toimii suojakerroksena, joka estää syödyn ruoan imeytymistä. Se laskee GI-arvoa ja hidastaa verensokeritason nousua aterian jälkeen. Sillä tavalla kylläinen olo kestää pidempään. Päivä alkaa hyvin, kun syö annoksen Betavivo-kaurasydämiä viilin ja marjojen kera. Annoksen glykeeminen indeksi on silloin pieni. Mietityttääkö, että toimiiko se todellakin? Voit tarkistaa verensokeritason kaksi tuntia aterian jälkeen, niin näet itse vaikutuksen!